Totul despre ASUGURAREA CASCO AUTO
CASCO este o asigurare facultativă, în baza căreia compania de asigurare achită despăgubiri pentru aproape orice daune suferite de vehiculul asigurat. Nefiind obligatorie prin lege, decizia de încheiere a unui contract de asigurare CASCO aparține proprietarului de autovehicul, persoană fizică sau juridică. În cazul autovehiculelor achiziționate prin leasing, asigurarea CASCO este obligatorie, iar prețul poliței este plătit de către utilizator, în timp ce asiguratul este compania de leasing.
Cum ofertele de asigurare CASCO auto diferă de la un asigurător la altul, ideal ar fi ca achiziția unei astfel de polițe să fie realizată prin intermediul unui broker, care are expertiza necesară de a analiza riscurile ce trebuie acoperite și de a identifica rapid produsele disponibile în piață care pot acoperi cel mai eficient aceste riscuri.
O asigurare CASCO auto acoperă, în general, daunele produse în cazul următoarelor evenimente:
- avarierea automobilului propriu
- pagube produse din loviri, ciocniri, zgâriere, răsturnare, căderea unor corpuri pe autoturism
- pagube cauzate de furtună, inundații, cutremur, grindină, ploaie torențială, alunecare de teren, avalanșă, carbonizare, explozie, afumare
- furtul autovehiculului, a unor pârți componente sau a pagubelor provocate în urma tentativei de furt
- pagube produse asupra parților componente sau pieselor autovehiculului în timp ce acestea se aflau demontate în vederea efectuării reparației sau întreținerii
- cheltuielile de transport al autovehiculului avariat la atelierul de reparații cel mai apropiat de locul în care s-a produs evenimentul asigurat
- vandalism
- pierderea cheilor
Clauze care se pot adaugă suplimentar:
- Pierderea și furtul cheilor
- Apa la motor
- Circulația în afara drumurilor publice(off road)
- Reîntregirea automată a sumei asigurate
- Reparația la reprezentanța mărcii
- Accidente persoane
Elemente principale în polița CASCO
Suma asigurată –valoarea la care este asigurată mașina și care reprezintă valoarea de factură sau cea dintr-un catalog specializat, asupra căreia se aplică un coeficient de uzură.
Franșiză – partea din dauna suportată de beneficiarul poliței de asigurare, care poate fi procentuală sau fixă sau poate fi aplicată pe categorii de riscuri.
Prima de asigurare –prețul poliței, stabilit în funcție de următoarele elemente: datele mașinii, ale proprietarului, riscuri acoperite, clauzele suplimentare pentru care se optează. Prima de asigurare poate fi achitată integral sau în rate.
Riscuri excluse – riscuri neasigurabile precizate ca atare în polița de asigurare.
Inspecția de risc – se efectuează fie de către broker, fie de către reprezentatul companiei de asigurare. Eventualele daune preexistente trebuie specificate în raportul inspecției de risc.
Cum se încheie asigurarea CASCO
Asigurarea CASCO auto se poate încheia cu sau fară franșiză (sumă fixă sau procent din suma asigurată care rămâne de plată în sarcina exclusivă a asiguratului).
Polița de asigurare se încheie după inspecția de risc a autovehiculului, efectuată de către reprezentantul asigurătorului și în baza declarațiilor asiguratului din cererea-chestionar. Aceasta, împreună cu raportul de inspecție al autovehiculului, clauzele, anexele la poliță și declarații făcute în scris de către asigurat cu privire la starea autovehiculului, fac parte integrantă din poliță.
La încheierea poliței de asigurare, solicitantul trebuie să prezinte actele originale ale autovehiculului: certificatul de înmatriculare și cartea de identitate, în cazul autovehiculelor noi, achiziționate direct de la producătorii sau dealerii din Romania, polița se poate încheia și în baza facturii de cumpărare și a autorizației provizorii de circulație.
Plata primei de asigurare se poate face integral sau în rate.
Cum se stabilește suma asigurată?
Autovehiculele se asigură la valoarea reală a acestora la data încheierii sau reînnoirii asigurării. Valoarea reală a autovehiculului reprezintă valoarea de comercializare de nou la data asigurării (conform facturilor, cataloagelor sau listelor de prețuri), mai puțin uzura, stabilită în raport cu vechimea acestuia.

- pagubele cauzate autovehiculului de întreținerea necorespunzătoare sau de o utilizare improprie destinației acestuia, cele cauzate prin întrebuințare, funcționare, uzare ori ca urmare a defectelor de fabricație ale materialului sau pieselor (inclusiv amplasarea greșită), influenței temperaturii asupra motorului autovehiculului (de exemplu că urmare a înghețării apei din instalația de răcire), precum și cele produse motorului, cutiei de viteze sau diferențialului ca urmate a lipsei sau insuficienței ungerii ori supraîncălzirii;
- pagubele produse anvelopelor ori camerelor prin tăiere, înțepare, explozie, cu excepția cazurilor când aceste pagube au rezultat ca urmare a producerii unor riscuri asigurate însuși autovehiculului;
- pagubele produse dotărilor suplimentare montate la autovehicul, dacă nu au fost declarate de Asigurat în cererea-chestionar și valoarea acestora nu a fost inclusă în suma asigurată a autovehiculului;
- pagubele de orice fel produse autovehiculului ca urmare a pătrunderii cu acesta în locuri inundate;
- pagubele indirecte (de exemplu: reducerea valorii autovehiculului după reparație, pierderi cauzate de lipsa folosinței autovehiculului, etc.)
- pagubele produse acelor pârți componente ale autovehiculului ce erau avariate la încheierea asigurării și sunt menționate în raportul de inspecție al acestuia, care nu au fost remediate de Asigurat și constatate de Asigurător până la data producerii riscului asigurat;
- înlocuirea anumitor piese avariate ale caroseriei autovehiculului asigurat, aflat în perioada de garanție, pentru remedierea cărora, deși reparația este tehnic posibilă și nu afectează siguranța circulației, unitatea reparatoare impune înlocuirea piesei în scopul menținerii garanției;
- pagubele produse oricărui subansamblu sau părți componente ale autovehiculului prin nerespectarea normelor privind încărcarea amararea mărfii pe timpul transportului;
- pagubele produse autovehiculului în timpul sau ca urmare a transportării, tractării, remorcarea acestuia;
- cheltuielile făcute pentru remedierea unor reparații nereușite, precum și cele pentru transformarea sau îmbunătățirea autovehiculului în comparație cu starea lui anterioară producerii riscului asigurat;
- cazul în care Asiguratul nu a înștiințat în scris Asigurătorul, în termenul prevăzut în contractul de asigurare și a procedat la repararea autovehiculului fară acordul Asigurătorului, înainte ca reprezentantul acestuia să efectueze constatarea pagubei;
- pagubele produse autovehiculului de:
– război (declarat sau nu), invazie sau acțiunea unui dușman extern, război civil, revoluție, rebeliune, insurecție, dictatură militară, conspirație, greve, tulburări civile, terorism;
– explozie atomică, radiații sau infestări radioactive ca urmare a folosirii energiei atomice sau materialelor fisionabile;
– poluare sau contaminare de orice natură și din orice cauză;
- pagubele produse autovehiculului, în cazurile în care:- accidentul a fost produs cu intenție;
– accidentul a fost produs în timpul conducerii autovehiculului sub influența băuturilor alcoolice, precum și în timpul comiterii unor fapte incriminate de dispozițiile legale privind circulația pe drumurile publice ca infracțiuni, chiar dacă aceste fapte nu s-au produs pe astfel de drumuri, sau în timpul comiterii altor infracțiuni;
– accidentul a fost produs în timpul cât autorul infracțiunii încearcă să se sustragă de la urmărire;
– autovehiculul nu avea certificat de înmatriculare valabil sau o autorizație de circulație valabilă;
– în momentul accidentului, autovehiculul era condus sau acționat de o persoană fără permis de conducere valabil pentru categoria respectivă de autovehicule, ori după ce permisul de conducere I-a fost retras, anulat sau reținut în vederea anularii, ori ca urmare a suspendării dreptului de a conduce.
Prevederile de la ultimele două alineate nu se aplică dacă autovehiculul asigurat era furat.
- furtul sau tentativa de furt, dacă la poliție nu s-a înregistrat o reclamație în acest sens, precum și în cazul în care la comiterea furtului sau a tentativei de furt au luat parte persoane din familia Asigurătorului-persoană fizică, ori în cazul Asiguratului-persoană juridică, prepușii acesteia;
- cazurile în care persoana cuprinsă în asigurare a favorizat producerea riscurilor asigurate sau a diminuat posibilitatea de reducere a urmărilor acestora.
